onsdag 17. oktober 2012

Erfaringer med Scribus

Nå har jeg endelig fått til å lage en plakat i Scribus. Det var ikke helt enkel. Selv ikke etter gjennomgangen vi hadde på samlinga. Dette er et program som virkelig provoserer! Det er et enkelt program å jobbe i, men mange av operasjonene er så ulogiske. For å gjøre en ting, må man innom både det ene og det andre først. Bare en så enkel ting som å skifte farge på fonten i tekstboksen kan være en stor sak:
Først må man trykke på tekstboksen - greit. Så må man høyreklikke for å få opp en meny der man skal velge å redigere teksten - greit. Da får man opp noe som kan minne om de funksjonene man har i et worddokument, bare enklere - greit. Så må teksten merkes, for at det skal skje noen forandringer - delvis greit. Så skifter man farge og trykker på den grønne "haken" - greit. Når da redigeringsruten forsvinner, har størrelsen på fonten forandret seg til orginalinnstillingen - IKKE GREIT! Etter noen stygge tanker om programmet, må da hele operasjonen gjentas en gang til, men denne gangen for å forandre skriftstørrelsen. Er man heldig, så har ikke fargen blitt tilbakestilt. Og slik kan man holde på i evigheter, med enkle ting som kunne vært gjort på "null komma svisj".

Er det rart man blir litt irritert?

Her er prøveplakaten jeg lagde på samlinga.

7 kommentarer:

  1. Hahahaha! er så enig, Skribus var utrolig tungvindt!! Spesielt med alle operasjonene man måtte innom for å få til ønsket endring.
    I mine øyne er dette et «ubrukelig» program når man har så mange andre som er enklere å bruke, iallefall til noe så «enkelt» som å lage plakat =)

    SvarSlett
  2. Så bra at det er andre som deler min mening der. Jeg vurderte faktisk å laste ned et annet program, men ville ikke gi opp med det første. :oD

    SvarSlett
  3. Om Scribus og andre designverktøy i en blogg:
    http://www.unbornchikken.com/2009/02/01/lyst-pa-designpakke/

    Universitetet i Bergen om Scribus:
    https://it.uib.no/Scribus

    Hva foreslår du til plakatmakeri Kristine Josefine?

    SvarSlett
  4. Jeg er ikke enig. Jeg synes riktig nok at det er litt inviklet å sette seg inn i, men når du har lært prosedyren, går det hele ganske enkelt. Det er jo slik med det meste. Øvelse gjør mester. Det finnes sikker programmer som er bedre når det gjelder brukervennlighet, men da må du betale for det. Man må blø litt for å få noe gratis.

    SvarSlett
  5. Eni med Jonn Tore i at øvelse gjør mester, men med dette programmet synes jeg at det skulle UTROLIG mye øvelse til, som igjen tar lang tid. Som overarbeidet, underbetalt, student har man ikke tid til slikt ;)

    Jeg påstår ikke at jeg er en verdensmester i plakat-laging, men til akkurat det kan man bruke noe så enkelt som Paint, GIMP (etter anbefaling fra Beate;) eller til og med Pixlr.com. Jeg synes at egenskapene til de ulike "knappene" kommer tydelig frem her, og ting gjøres med enkle tastetrykk, og man slipper mange "unødvendige" operasjoner =)

    SvarSlett
  6. Det tok meg én time med utprøving og én time hos Multimediabyån (se lenger ned i kommentaren) for å lære Scribus godt nok til at jeg får til uten plunder. Det er ikke mye tid for å lære seg noe nytt.

    Ingen av "programmene" Paint, Gimp eller Pixlr.com er trykksakmakere, men bildebehandlere. De kan derfor ikke brukes som et DTP-program, men kan selvfølgelig med fordel brukes hvis de egner seg bedre til en gitt oppgave.

    Gimp er ikke speielt lett å lære og bruke.

    En stor fordel med Scribus at du kan gjøre hva som helst med et hvilket som helst objekt når som helst. Ingenting er "låst". Dermed kan du endre og utvikle plakaten eller trykksaken (folderen, avisen).

    Hvis det var mange bedre alternativer til Scribus hadde vi hørt om dem. Jeg tror nok Multimediabyrån har bra oversikt. Se http://www.multimedia.skolverket.se/ (Kurser, Publicera)

    Det er ikke sikkert lettvint fancy stuff gir den beste IKT-kompetansen på sikt eller de beste produktene for skolebruk. Til bursdagsinvitasjoner kan f. eks. Pixlr.com være utmerket.

    SvarSlett
  7. Jeg tenker også litt på det at jeg reagerer slik som jeg gjør på dette programmet. Hvordan vil da elever på barnetrinner reagere. Vil dette være et egnet/bra program å bruke i undervisning på barnetrinnet der elevene selv skal lage plakater?

    SvarSlett