fredag 26. oktober 2012

Arbeidskrav i Photostory

Forrige uke var arbeidskravet å lage en plakat. Jeg brukte Scribus for å lage det, og skrev et innlegg om det. Derfor tenkte jeg å skrive et innlegg om ukens arbeidskrav også.

Som lærerstudent lærer jeg forskjellige programmer og aktiviteter jeg kan bruke sammen med mine framtidige elever. Og hva er vel bedre enn å lære gjennom å prøve disse selv. Da føler i hvertfall jeg meg tryggere når jeg igjen skal lære elever om disse. Og i tillegg vet jeg hvilke områder disse programmene og aktivitetene passer best til.

Denne uken har jeg fått brynt meg på Photostory 3. Det er, i motsettning til Scribus, et fantastisk verktøy for å lage sammensatte tekster. Denne gangen brukte jeg naturbilder som er tatt rundt familiehytta nå i høst. I tillegg la jeg til tekst, tale og musikk i bakgrunnen av talen.

Tidligere har jeg brukt Photostory for å presentere en bok, som en bokomtale. Bare at jeg la tale til bilder fra boken i stedet for å skrive omtalen. Der brukte jeg også passende musikk i bakrunnen. Siden "bildefortellingen" ikke skal publiseres er det ikke så strengt med bruk av musikk og bilder tatt av andre eller av andres verk. Saken blir en helt annen hvis det blir publisert.

På nettsiden norskboka.no fant jeg en steg for steg forklaring om hvordan man lager en bildefortelling i Photostory, men man trenger det egentlig ikke. Man blir guida fint gjennom programmet ved hjelp av små settninger ved hver funksjon.

Jeg anbefaler virkelig Photostory som presentasjonsverktøy!

11 kommentarer:

  1. Synes også at Photostory er et morsomt program, men savner å kunne legge til lyder eller musikksnutter til enkeltbilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der sier du noe. Det er jeg enig med deg i. Hadde det også vært en funksjon, er jeg redd programmet hadde grenset mot det perfekte.

      Slett
    2. Du kan legge "lyder eller musikksnutter" til enkeltbilder. Musikken/lyden starter på/ved det bildet som er aktivt/markert når du setter inn musikken.

      Dessverre er Photo Story et program som Microsoft ikke lenger utvikler. Alternativet er Movie Maker. I det kan man få HD-kvalitet på bildene/filmen.

      Slett
    3. Er det virkelig mulig å gjøre det???? Trodde musikk ol kom som valg helt til slutt, og at den måtte "dekke" hele filmen. Interessant - må få sjekket ut dette! ;)

      Slett
  2. Enig med deg Lisa. Photostory er et godt og enkelt program som er morsomt å bruke. Har du prøvd å bruke det med elever?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det har jeg ikke. Men jeg kan tenke meg at det er et program som ville blitt populært både for de yngre og de eldre elevene.

      Slett
  3. Godt at du ser det pedagogiske potensialet til Photo Story. Det er så intuitivt lettbrukt at alle får til umiddelbart. Garantert suksess i skolen. Utfordringa til læreren blir å lage gode oppgaver og kriterier slik at bildefortellingene blir blir stadig bedre, både IKT-teknisk og skolefaglig. Det er for eksempel stort sprik i kvalitet mellom de beste og de på langt nær så gode blant de dere norsk2-studenter har levert.

    SvarSlett
  4. Eg synest òg at Photo Story var eit greitt program å nytte. Trur ikkje det skulle vere noko i vegen for å la elevane nytte det i ulike prosjekt i høgare klassetrinn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at med litt hjelp og kanskje ved å sette elever i små grupper, kunne nok de små også klart å bruke dette programmet.

      Slett
  5. Jeg synes at Photo Story var helt greit. Man kan lage flotte produkter med dette programmet. Det er jo en utfordring i seg selv - det å klare seg med det en har. Desto dårliger løsninger programmet har, desto mer kreativ må man være.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant.

      Jeg ser helt klart en utfordring i dette programmet hvis produktet skal publiseres og man må lage musikken selv. :oD

      Slett