fredag 28. september 2012

Lofotkatedralen



Forrige helg var jeg så heldig å få være tilskuer i en venninnes bryllup i selveste Lofotkatedralen. For meg var dette et stort øyeblikk. Jeg er veldig glad i den kirken (og kirker generelt), og i helgen fikk jeg se den i forbindelse med en seremoni. Dette gjorde slik inntrykk at jeg fikk lyst til å fortelle litt om kirken og dele noen bilder av den her.

Vågan kirke, som er Lofotkatedralens offisielle navn, ble innviet i oktober i 1898. Og det hevdes at det er den 5. eller 6. kirken i det området. Kirken ligger i Kjerkvågen, 2 km øst for Kabelvåg mot Svolvær. 
Kjerkvågen.

Det er den største trebygningen i Norge nord for Trondheim. I tillegg er det en korskirke i nygotisk stil. Som vanlig var på den tiden ble tømmeret levert og fraktet fra Trondheim til Lofoten av trelastfirmaet Jacob Digre i Trondheim. Delene var da ferdigproduserte før de ble fraktet nordover. Arkitekten bak kirken het Carl Kulius Bergstrøm.

Før denne kirken ble bygget stod det en kirke på andre siden av hovedveien - Gammelkirka. Den ble heller ikke revet før i januar i 1899, altså tre måneder etter at nykirken ble innviet. Grunnen til at den nye kirken ble bygd var for å romme alle fiskerne som kom til Kabelvåg under sesongene.

Vågan kirke fikk sitt passende navn, Lofotkatedralen, av Biskop Berggrav. Under presteordinasjonen med fullsatt kirke i 1929 "var Berggrav så imponert og beveget at han uttalte fra prekestolen at han følte det som han var til stede i en katedral. Dermed var begrepet Lofotkatedralen et faktum." (lofotkatedralen.no).

Tatt fra parkeringsplassen

Altertavlen og de framste benkene.

Taket over de framste benkradene. Med den fine inskripsjonen; Ære være Gud i det høyeste.


Prekestolen

Benkene med sine forskjellige utskjæringsdekorasjoner.

Orgelet og galleriet over inngangen fra våpenskjulet.


Det lykkelige brudepar i det nydelige inngangspartiet til kirken.


Alle bildene har jeg lagt til via Dropbox. De er tatt med mobilen, og lastet opp med pcen. (Bildet av brudeparet fikk leg tillatelse av dem til å legge ut her).
Jeg hadde tenkt å bruke flickr.com for å finne bedre bilder enn mine av kirken, men fant ikke ut hvilke bilder jeg kunne bruke og hvordan. Skuffende, men håper på litt forklaring om dette underveis i Norsk2studiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar