tirsdag 18. september 2012

Digilærer?

Jeg synes fremdeles hele denne digitale verden er litt skremmende, og visste ikke helt hva jeg skulle skrive om i første innlegg. Derfor valgte jeg å google “blogging i skolen”. 


På det første søkeresultatet stod det “digilærer”. Min første tanke var: Hæ, hva er DET?!

Jo, Digilærer er en nettside for lærere som ønsker å bruke digitale medier i undervisningen. Nettsiden heter Digilærer – digital kompetanse for undervisere, og er en link videre fra www.mediekunnskap.no. Digilærer består av linker videre til sider som forklarer læreren hva de førskjellige tingene er og hvordan h*n kan bruke blogg, film, bildebehandling osv. i undervisning. Det er greie, korte forklaringen som er enkel å forstå. Under hver link finner man flere linker videre til forskjellige varianter av hvert digitale medie. Her var det mye spennende som jeg selv kunne tenkt å bruke i undervisning.

Min siste tanke er nå: Digilærer, er det det vi alle en gang i framtiden skal bli?

4 kommentarer:

  1. Du har oppdaget ei ressursside (digilærer) som på en oversiktlig måte viser hva en lærer må kunne av IKT. Under hvert område er det linker til nye ressurser med innføringer på fagområder og programvare.

    Dessverre er ikke digilærer helt oppdatert (fra 2006). Ikke all programvare er anno 2012 og "råtne" linker forekommer.

    Uansett: Mye bra på en oversiktlig måte.

    Kanskje vi kan lage vår 2012-versjon?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så ikke at siden var litt "utgått på dato". Det var jo dumt. Kanskje det da trengs en ny versjon ja.

      Kanskje etter et år med Norsk2, er vi i stand til å lage en lignende side.

      Slett
  2. Jeg har nå vært inne å sett på siden du linket til, og er enig i at det kan brukes som en nyttig ressurs.

    Det blir mye å sette seg inn i som lærer, og knapt med tid etterhvert, og det er da sider som dette vil være til god hjelp for inspirasjon og ideer. :)

    SvarSlett
  3. Ja, jeg ser for meg at slike sider kan være til stor hjelp i en travel lærerhverdag.

    SvarSlett